Fem tips for å lykkes på nett

Ønsker du å lykkes med nettsider og digitale tjenester?
En god nettside er i dag en selvfølge for alle bedrifter. Samtidig stilles det krav til at nettsiden skal være tilgjengelig på alle typer enheter enten det er PC, mobiltelefon og nettbrett.

Vår oppfatning er at du som kunde absolutt bør ha mobile sider for å være tilgjengelig der dine kunder og lesere oppholder seg. Vi kan hjelpe deg å tilpasse ditt nettsted til alle enheter slik at din nettside ikke taper terreng i kampen om kundene.

Det finnes et hav av muligheter når det kommer til valg av publiseringsløsninger for en nettside. Vi kan tilby rådgivning og hjelp til oppsett innen flere ulike type verktøy for publisering på bedriften sin nettside.

 

​GI LESERNE EN GOD OPPLEVELSE


Det kommer stadig endringer når det gjelder utformingen av nye nettsider og oppdatering av eksisterende nettsider. Bedrifter må i dag reagere raskere enn før for å henge med i utviklingen. For de som ønsker å satse på å markedsføre seg digitalt kan det være vanskelig å orientere seg i jungelen av digitale muligheter.

Her er fem tips til hvordan du kan gjøre nettsiden din enda bedre:


1. Innhold og gode historier


Det er avgjørende at innholdet på nettsiden din er interessant, og at kundene dine faktisk leser det du skriver. Tenk litt på hva du gjør dersom du skal handle en ny vare eller tjeneste. Mange starter denne reisen i en søkemotor, leser om mange ulike produkter eller tjenester og leser om andre sine erfaringer. Deretter gjør leserne seg opp en mening.

Oppdatert informasjon og et levende nettsted gir bedre treff når noen søker på nettet etter akkurat ditt produkt eller dine tjenester. ​Dersom nettstedet ikke fremstår som særlig oppdatert vil inntrykket og viljen til å kontakte din bedrift vil bli mindre.


2. Gi kunden en god opplevelse


​Det er som oftest en kunde som besøker ditt nettsted. Det er derfor selvsagt at det er kunden som skal få en god opplevelse når han eller hun besøker nettstedet. Forsiden blir ofte brukt til å fortelle enkelt og greit hva du driver med og hva du kan hjelpe de som besøker ditt nettsted med. Ofte er det slik at tiden som blir brukt på en nettside er svært kort. Det er derfor viktig å forklare med få og enkle ord hva nettsiden handler om. 

Dersom nettsiden er tiltalende og interessant vil besøkende på din nettside gå videre for å gjennomføre det som i utgangspunktet var målet. Det er da det er viktig å gi kunden en god reise gjennom hele nettstedet.


3. Mobiltilpasset nettside


Alle undersøkelser viser at vi i dag surfer mer og mer fra mobil og nettbrett. Det er derfor utrolig viktig at ditt nettsted er tilpasset for bruk på disse enhetene.

Det er mange som i dag ikke har oppdatert sitt nettsted slik at det er tilpasset for lesing på mobil. Det som skjer når ditt nettsted ikke er tilpasset mobil er at tekst og bilder vil være lite synlig i nettleseren på mobilen slik at leserne må forstørre/forminske det som viser på skjermen.


4. Internt fokus på nettsiden


​De fleste som jobber som webredaktør eller er ansvarlig for en nettside vet at det er frustrerende når andre i bedriften ikke ser verdien av et nettsted - eller rett å slett glemmer å tenke på det. Det kan være smart å ha et internt fokus på nettsiden slik at informasjon om hva som kan publiseres på nett og i sosiale medier blir lettere tilgjengelig. Informasjon fra en prosjektleder om et vel gjennomført prosjekt kan være gull verdt som referanse og markedsføring for din bedrift.


5. Målinger og analyser


Når nettsiden blir brukt aktivt og trafikken øker er det viktig å vite hva dine kunder synes er interessant. For å gjøre dette finnes det en rekke analysereverktøy som kan hjelpe deg med å forstå hva som treffer kunden. Dersom du driver en nettbutikk kan du, for eksempel, bruke dette til å få innsikt i hvilket produkt dine kunder er mest interessert i. Du kan optimalisere innholdet på nettsiden basert på hvilken informasjon som er viktig for kunden.



Faglige råd, et tilbud, diskutere et prosjekt eller bare ta en kaffe? Ta kontakt med Bjørn Tore Søyland ( bts@dataplan.no ) for å høre mer om hvordan vi kan samarbeide om å gjøre ditt nettsted enda bedre.​​​​​
apple-camera-desk-office
Google Analytics blir ofte brukt som et analysevertøy for å måle aktivitet på en nettside.
Hva kan vi hjelpe deg med?
(Klikk for live chat)